Czy pracownik ma prawo wglądu w dokumentację
dotyczącą jego osoby, prowadzoną przez byłego pracodawcę?
Tak, każdy administrator danych (w
tym przypadku były pracodawca) ma obowiązek udzielenia informacji osobie,
której dane dotyczą w trybie ustawy o ochronie danych osobowych.
Uzasadnienie:
Podstawą
prawną przetwarzania przez pracodawcę danych osobowych pracowników są przepisy
ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy oraz wydane na jej podstawie
akty wykonawcze, w szczególności rozporządzenie Ministra Pracy
i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r.
w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji
w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt
osobowych pracownika. Kwestię zaś uprawnienia pracownika do dostępu do dotyczących
go danych osobowych uregulowana została w art. 32 1 pkt 5 ustawy o ochronie danych osobowych. Zgodnie
z wyżej wskazanym przepisem każdej osobie (w tym przypadku pracownikowi)
przysługuje prawo do uzyskania informacji o sposobie udostępniania danych,
w szczególności informacji o odbiorcach lub kategoriach odbiorców,
którym dane są udostępniane. W świetle przepisu art. 33 ust. 1 ustawy,
na wniosek osoby, które dane dotyczą administrator danych (każdy były
pracodawca) jest zobowiązany, w terminie 30 dni, poinformować
o przysługujących prawach oraz udzielić informacji odnośnie danych
osobowych, w szczególności podać w formie zrozumiałej jakie dane
osobowe zawiera zbiór, w jaki sposób zebrano dane, w jakim celu
i zakresie dane są przetwarzane, w jakim zakresie oraz komu dane
zostały udostępnione.