Czy pracownik ma prawo wglądu w dokumentację dotyczącą jego osoby, prowadzoną przez byłego pracodawcę?

 

Tak, każdy administrator danych (w tym przypadku były pracodawca) ma obowiązek udzielenia informacji osobie, której dane dotyczą w trybie ustawy o ochronie danych osobowych.

 

Uzasadnienie:

Podstawą prawną przetwarzania przez pracodawcę danych osobowych pracowników są przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy oraz wydane na jej podstawie akty wykonawcze, w szczególności rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika. Kwestię zaś uprawnienia pracownika do dostępu do dotyczących go danych osobowych uregulowana została w art. 32 1 pkt 5 ustawy o ochronie danych osobowych. Zgodnie z wyżej wskazanym przepisem każdej osobie (w tym przypadku pracownikowi) przysługuje prawo do uzyskania informacji o sposobie udostępniania danych, w szczególności informacji o odbiorcach lub kategoriach odbiorców, którym dane są udostępniane. W świetle przepisu art. 33 ust. 1 ustawy, na wniosek osoby, które dane dotyczą administrator danych (każdy były pracodawca) jest zobowiązany, w terminie 30 dni, poinformować o przysługujących prawach oraz udzielić informacji odnośnie danych osobowych, w szczególności podać w formie zrozumiałej jakie dane osobowe zawiera zbiór, w jaki sposób zebrano dane, w jakim celu i zakresie dane są przetwarzane, w jakim zakresie oraz komu dane zostały udostępnione.